30 November 2007

Spruitjesschotel



Vroeger als kind gruwelde ik er echt van maar als volwassene kan ik ze goed hebben, mits lekker klaargemaakt en niet helemaal doorgekookt. Hier in Amerika zijn ze ook bijna het hele jaar wel verkrijgbaar, ze noemen ze hier "Brussels Sprouts".

Uiteraard kan je spruitjes op verschillende manieren klaarmaken, deze ovenschotel is mijn favoriet. Probeer het eens zou ik zo zeggen!

Wat heb je nodig:
Spruitjes
Krieltjes (je kunt eventueel ook gewone aardappels gebruiken, gehalveerd)
Spekreepjes
Geraspte kaas
Slankroom (of iets wat erop lijkt)
Peper, zout en nootmuskaat

Recept:
Kook de spruitjes en de krieltjes
Bak de spekreepjes uit
Neem een ruime ovenschotel en verdeel de spruitjes en krieltjes
Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat
Daarover verdeel de uitgebakken spekreepjes en de kaas
Giet de slankroom erover
Plaats ongeveer 20min. in een voorverwarmde oven

Lekker met een bal gehakt of een blinde vink!

2 comments:

Anonymous said...

nou Sylvia,vraag maar eens aan Hans of hij zich onze spruitenpot
nog herinnert. oven vaste schaal een laagje gekookte aardappelschijfjes , een laagje niet te gare spruiten en weer een laagje aardappelschijfjes zo om en om tot de schall vol is en dan kaas in laagjes er tussen door een op top en dan in de oven.mmmmm smikkelen. groet

Sylvia said...

@opa: ik zal het idd eens proberen, lijkt me ook lekker!